maanantai 25. toukokuuta 2015

Järvensivu

Katumaisema Järvensivulla
Mielestäni Järvensivu on Tampereen miellyttävin kaupunginosa. Sijanti aivan keskustan vieressä, periaatteessa hyvien liikenneyhteyksien varrella ja lähellä on Kalevankangas ja Iidesjärvi. Järvensivun jakaa Orivedelle menevä rautatie. Järvensivun voi jakaa kahteen alueeseen: läntiseen ja itäiseen. Läntisen alueen talokanta on kerrostalovoittoista ja rakentunut viime vuosikymmeninä. Kalevankankaan puoleinen kerrostaloalue on rakennettu myöhemmin, ja erottuu vaalella värityksellään radan eteläpuolella Iidesjärven rannassa sijaitsevista tiilipintaisista rakennuksista. Tiili liittyykin alueen historiaan, sillä radan eteläpuolella on historian saatossa toiminut tiilitehdas, josta muistoksi kerrostalojen keskelle on jäänyt tehtaan tiilinen piippu. Kerrostalojen ja Iidesjärven välistä sujahtaa kevyen liikenteen väylä, jota pidän sen verran mukavana, että pyöräilyreittini keskustaan kulkee yleensä tätä kautta, vaikka Kalevan kautta pääsisin nopeammin. Reitti kulkee vanhalla tienpätkällä, joka aikoinaan kulki Viinikan liikenneympyrästä Vuohenojalle. Nykyisin tie on reititetty kulkemaan kerrostaloalueen ja rautatien välistä, jättäen vanhan tien ja järvinäköalan kevyelle liikenteelle. 

Kuvakirja Näin muuttui Tampere kertoo 1900-luvun alkupuolella Järvensivulla sijainneen useita leipomoita, mistä johtuu kaupunginosan lempinimi Rieväkylä. Ainakin yläkulman kuvassa on yksi jäljellä. Perinteinen rinkelikyltti luo katumiljööseen vanhanaikaisuutta ja läheisyyttä.

Radan eteläpuolen taloja
Vanhana Järvensivuna voi pitää itäistä aluetta, joka on suurimmaksi osaksi pientalovaltaista aluetta lukuunottamatta radan eteläpuolelle alueen pääkadun Iidesrannan viereen 1950- ja 60-luvuilla rakennettuja kerrostaloja. Radan eteläpuolen pientalot ovat rakentuneet pitkälti radansuuntaisen Kuikankadun molemmille puolille. Pientaloja ja kerrostaloja erottaa melko suuri Järvensivunpuisto. Pohjoispuolella asutus on keskittynyt Järvensivuntien varteen. Molemmilla puolilla rautatietä on pientaloja aivan kiinni radassa. 

Kaukojuna ohittamassa Järvensivua
Järvensivun läpäisevä rautatie on osa Tampereelta aina Jyväskylään kulkevaa rataosuutta. Järvensivun ohi ajaa kaukojunia, joiden seuraava pysähtymispaikka Tampereen rautatieaseman jälkeen on Orivedellä. Aina tulee niin kaihoisa olo, kun kirjoittaa kadonneista matkustajaliikenteen paikoista ja niin nytkin, sillä Järvensivulla on 1980-luvulle asti ollut toiminnassa matkustajaliikenteen käyttämä rautatieseisake. Seisake sijaitsi nykyisen Järvensivun Salen tienoilla sijaitsevan kevyen liikenteen alikulkukäytävän kohdalla. Alikulku on itsessään todella miellyttävän oloinen. Alikulkuun johtaa keskustan puolelta loiva
pyöräliikenteen käyttöön suunniteltu ramppi, ja idän puolelta rappuset. Näitä lisää, eikä niitä perinteisiä autopuolueen mallin mukaisia ruskeita ja pimeitä alikulkukäytäviä. Jos seisake päätettäisiin ottaa uudelleen käyttöön, olisi siinä hyvät liitäntäyhteydet valmiiksi, sillä linjan 15 pysäkki on aivan vieressä. 










Muutaman sadan metrin päästä vanhalta seisakkeelta itään päin löytyy vehreön kasvuston suojista jälleen yksi alikulkutunneli, mutta sitäkin mielenkiintoisempi. Alikulkutunneli näyttää sisältä aivan joltain seisakkeen alikululta. Tätä korostaa seinissä olevat kaiverrukset, joissa esiintyy Tampereen kaupungin vaakuna, ja VR:n vanhaa logoa mukaileva kyhäelmä. Tänä päivänä kaiverrukset ovat graffitien alla. Seisake tämä ei käsittääkseni kuitenkaan ole ollut, vaan Järvensivun seisake sijaitsi eri paikassa.
Jälleen avuksi Näin muuttui Tampere, jossa on jopa kuva tästä paikasta, silloin ennen... Tällä paikalla on kirjan mukaan ollut ennen ylityspaikka rautatien yli. Ylityspaikka on ajan myötä muuttunut alituspaikaksi.



Tampereen vaakuna kaiverrettu seinään
Kaiverrus, joka esittänee VR:n vanhaa logoa








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti