Asema on ollut yksi Tampereen edesmenneen lähijunaliikenteen merkittävimmistä pysähtymispaikoista. Linkin takana löytyy vuoden 1981 lähijunaliikenteen kartta. http://www.saunalahti.fi/kestinen/paikallisjuna/index.html Yksi syy lähijunaliikenteen lakkauttamiselle oli uusien asuinalueiden rakentaminen kauas silloisista liikenneyhteyksistä, mikä vaati yksityisautoilun lisäämistä ja uusien tieyhteyksien avaamista. Tämä taas oli poissa joukkoliikenteen kehittämiseltä, ja tamperelaiset tottuivat käyttämään omaa autoa tai nysseä. Rautatiet jäivät paitsioon eikä niihin panostettu. Lopulta lähiliikenne ajettiin alas, ja nykyään Tampereen ainoa henkilöliikenneasema on Tampereen keskustan iso rautatieasema. Aseman ympäristö on karua, ja vaikka ollaan keskeisellä tamperelaisten käyttämällä liikkumisväylällä, ei aseman lähellä ole tiivistä rakentamista. Merkittävimmät rakennukset lähistöllä ovat Lielahden voimalaitos radan toisella puolella ja järkyttävän rumat uudet paritalot alas Pispalan valtatielle mentäessä. Katsellessani suoja-aitojen vierestä rautatielinjauksen luomasta käytävästä kohti Tampereen keskustaa, jossa näkyivät Naistenlahden voimalan tornit tuli mieleen kuinka makeaa olisi odottaa laiturilla lähijunaa, ja samalla nähdä kaukaisuuteen kohti määränpäähän, jossa odottaa ydinkeskusta korkeine rakennuksineen, tunnelmallisina katuineen ja monimuotoisuuksineen.
Eteläänpäin näkyi yllättävän hieno maisema useiden kilometrien päähän ja katse kiiri Pyhäjärven takana kohoaville kukkulille.
Kolmannessa kuvassa näkyy asemalaituri, jonka urbaani graffitikulttuuri on vallannut. Onkohan tässä kuvassa näkyvä laituri ollut tavaraliikennettä varten? Sen verran kaukana itse asemarakennuksesta tämä rakennelma oli.
Parinsadan metrin päästä löytyy yksi Tampereen kiehtovimmista paikoista. Epilän kylpylä on 1930-luvun lamavuosien synnyttämä hanke, jonka rahoitti tehtailija Sixtus Syrjänen, jonka talon maille kylpylä rakennettiin. Kylpylä rakentui jääkauden synnyttämän supan ympärille. Tunnistettavia rakennelmia kylpylän alueella on supan rannalla ollut paviljonkirakennus ja supan keskellä olleeseen pieneen saarekkeeseen johtanut kaarisilta. Kylpylää ympäröi etelässä Porin rata, idässä Lielahden voimalaitos, ja pohjoispuolella Epilänharju. Kylpylä ei ikinä valmistunut, mutta 30-luvulta peräisin olevat rakennelmat ovat säilyneet, mutta jääneet luonnon kasvuvoiman alle.
Esimerkiksi tässä kuvassa näkyy kylpylä nykyistä paremmassa kunnossa. (Tamperelainen)
![]() |
| Betonirakennelma on alueen näkyvin maamerkki. |
![]() |
| Alkuperäisen kaarisillan rakenteet |
![]() |
| Paviljongin sisätiloja. |
![]() |
| Puut ovat kaatuneet paviljongin päälle. |
![]() |
| Vanhaa betoni-aitaa. Kuva tärähtynyt. |
![]() |
| Puut ovat kaatuneet uudeksi katoksi pavilgongille. |
![]() |
| Näkymä betonirakennelman päältä supalle. Kasvillisuutta on |
![]() |
| Keskellä tunnelia |










Ei kommentteja:
Lähetä kommentti